آموزش ضمن خدمت ساختاریافته

ما با تاکید و تمرکزی که روی”ساختار ” میگذاریم، آموزش ضمن خدمت ساختاریافته (SOJT) را از آموزش ضمن خدمت سنتی (OJT)متمایز میکنیم.
اینجا ساختار به چه معناست ؟ ابتدا، به جای فرستادن فرد برای کسب تجربه در محل کار، از قبل تعیین میکنیم که آن شخص برای انجام شایسته و کارامد کار و همچنین برآورده کردن انتظارات کارفرما به چه چیزهایی نیاز دارد. ما با انجام این کار میتوانیم یادگیری تجربی فرد را به صورت استراتژیک و هدفمندانه هدایت کنیم و فرایند پیشرفت در یادگیری را پیگیری و تایید کنیم.
اما SOJTلزوماً ایجاد آموزشی کاملاً جدید نیست در واقع هدف آن اضافه کردن مفهوم و راهنمایی به تلاشهای موجود در OJT است. درSOJT اجباری نیست که تمام آموزش های موجود حذف یا جایگزین شوند و نه اینکه قصد دارد جایگزین تمام آموزش های مربی محور یا آنلاین خودآموز شود. SOJT تمام فرایندهای یادگیری ضمن خدمت را به سمت هدف موردنظر سازمان هدایت میکند.
SOJT را مانند یک پازل تصورکنید. اولین قدم این است که جعبه را باز کنید و قطعات پازل را روی میز بریزید. متاسفانه این تصویر دقیقی از برنامه سنتی OJT، با تمام فعالیتهای یادگیری تجربی و معتبر در آن است که توسط قطعات مختلف پازل نشان داده میشود. در اینجا همه قطعات پازل دارای اهمیت و ارتباط با هم هستند اما گویی یک مجموعهی بدون ارتباط با سایر قطعات برنامه یادگیری را تشکیل داده اند.
خیلی از کسانی که پازل درست میکنند، برای اینکه به طور موثر قطعات پازل را به یک تصویر بزرگ تر تبدیل کنند، تمام قطعات حاشیه ای را جمع کرده و چارچوبی درست میکنند تا بتوانند بقیه قطعات را به آن اضافه کنند.
چارچوب این پازل، جنبه ساختاریافته SOJT را نشان میدهد، این چارچوب، شکل و اندازهی نتیجه نهایی را مشخص میکند. با داشتن این ساختار، همانطور که میتوانیم تکه های باقی مانده پازل را به هم وصل کنیم، میتوانیم فعالیتهای آموزشی را به ساختار گسترده آن مرتبط کنیم که این فرایند میتواند پارامترهای ما جهت تعیین کردن نتیجه نهایی را مشخص کند.
هر زمان که تکه های پازل در محل خود قرار میگیرند یک قدم مارا به هدف تعیین شده نزدیکتر میکنند.
SOJT کل پازل را بازسازی نمیکند بلکه کمک میکند تا با ایجاد زمینه های یادگیری عملی در موقعیتهای واقعی شغلی، کار را سریعتر و موثرتر پیش ببریم. SOJT روشی برای نظم بخشیدن به هرج و مرجی است که اغلب در OJT وجود دارد. SOJT ما را قادر میسازد تا با استفاده از فعالیتهای آموزشی موجود، یادگیری موفق را مشخص کنیم.

درباره علی فاطمی صفت
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص آموزش و توسعه منابع انسانی در صنایع تولیدی و شبکه بانکی
نوشته های بیشتر از علی فاطمی صفت
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.