لوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانی
  • صفحه نخست
  • محتوای آموزشی
    • نیازسنجی آموزشی
    • طراحی آموزشی
    • اجرائیات آموزشی
    • ارزشیابی آموزشی
    • معرفی کتاب و مقالات
    • پادکست فرتاک
  • توانمندی ها
    • آموزش و یادگیری منابع انسانی
    • توسعه منابع انسانی
    • استقرار ایزو های آموزشی
    • تولید محتوای آموزشی
    • پیاده سازی آموزش الکترونیک در سازمان ها و مدارس
  • رویدادها و کارگاه ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های تسهیم دانش
  • درباره ما
    • درباره فرتاک
    • تجربیات
    • معرفی مشاورین

انواع رسانه های آموزش غیر حضوری؛ ویکی ها

  • صفحه نخست
  • آخرین مطالب
  • اجرائیات آموزشی
  • انواع رسانه های آموزش غیر حضوری؛ ویکی ها
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

ویکی ها ویکی از چند واژه هاوایی (wee kee Wee kee) گرفته شده است و به معنای سریع و تند است و اگر در کنار واژه دیگر قرار گیرد، به معنای “آنچه می دانم این است”، است. این واژه در حوزه فناوری اطلاعات به نوعی ابزار تولید فرامتن اشاره دارد که بر وب مبتنی است و امکان تولید محتوا توسط افراد متعدد را فراهم می سازد. از سوی دیگر، ویکی مجموعه صفحات وبی است که محتوای آن ها به صورت مشارکتی تولید شده است که همچون پازلی است که رفته رفته و به مرور زمان با مشارکت افراد علاقه مند کامل و کامل تر خواهد شد . از جمله مزایای ویکی ها آن است که هر تغییر در صفحات ثبت می شود و صفحات قابل باز گرداندن به وضعیت قبل از تغییر هستند. بسیاری از ویکی ها (به طور مثال ویکی پدیا) این امکان را برای کاربران فراهم می کنند که محتوای یک صفحه را قبل و بعد از اعمال چندین مرحله تغییر مقایسه کنند. از سوی دیگر، ویژگی جالبی که به شکل های گوناگون در ویکی ها دیده می شود، قابلیت پیوند خودکار به نوشته تایپ شده است، چه آن نوشته موجود باشد، چه نه. در ویکی پدیا متن ها به صورت پیوند خودکار می شوند و اگر صفحه مربوط به متن موجود نباشد، پیوند با رنگ قرمز نمایش داده می شود. ویژگی های دیگر ویکی ها عبارت اند از:
_ ایجاد محیط مشارکتی: ویکی ها فقط توسط یک شخص اداره نمی شوند. افراد متعددی در تولید محتوای آن مشارکت دارند.
_ داشتن زبان ساده: برای ایجاد و تغییرات، کاربر نیازی به استفاده از زبان های برنامه نویسی ندارد. استفاده از ویکی تا حدود بسیاری به استفاده از یک واژه پرداز شباهت دارد و کار با آن آسان است.
_ محتوا محور بودن: اصلی ترین قابلیت ویکی تأکید بر محتواست. در واقع، بیش از آنکه شکل و ظاهر مطلب اهمیت داشته باشد، محتوای آن اهمیت دارد.
داشتن امکان ردیابی: با استفاده از ویکی، مشاهده تغییراتی که روی مطالب و صفحات وب ایجاد شده است، ممکن است. هر کاربر می تواند این تغییرات را پیگیری کند.
_ قابلیت نظارت عمومی: از آنجا که فرایندهای محیط ویکی را اجتماعی از افرادش کل می دهند، بنابراین افراد فرایندها را مشاهده می کنند. بدین ترتیب در نظارت سرعت و کارایی بالایی دارد.
اگر چه از ابتدا ویکی به منظور بادگیری و آموزش ایجاد نشده است، اما قابلیت های قابل توجهی در یادگیری و ایجاد محیط یادگیری مشارکتی دارد. دافی و برنز (۲۰۰) برخی از کاربردهای ویکی را در آموزش و یادگیری این چنین ذکر کرده اند که فراگیران می توانند از ویکی برای انجام دادن پروژه های تحقیقاتی خود استفاده کنند. در این مورد ویکی به منزله ابزاری برای مستندسازی در پروژه استفاده می شود. از ویکی می توان برای تدوین یادداشت فراگیران درباره مطالبی با درج دیدگاه های آنها استفاده کرد. در محیط یادگیری از راه دور، مربی می‌تواند منابع آموزشی از جمله سرفصل، بخشی از مطلب یا یادداشتهای خود را در ویکی قرار دهد و از شاگردان بخواهد مطالب را ویرایش کنند یا در مورد آنها نظر دهند و یادداشت بگذارند. همچنین، از ویکی می توان به مثابه محیطی برای فراهم کردن دانش پایه موردنیاز معلمان استفاده کرد. در این صورت، معلمان قادر خواهند بود اندیشه ها و تفکرات خود را در خصوص فعالیت های آموزشی با دیگران در میان بگذارند و از این طریق تجربه های خود را مستند، ثبت و مکتوب کنند. همچنین، می توان از آن به منزله یک نقشه مفهومی، به منظور درک و ارتباط میان موضوعات گوناگون استفاده کرد. در مطالعه ای پژوهشگران تأثیر استفاده از ویکی را بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بررسی کردند و نگرش آنها را در مورد به کار گیری ویکی در آموزش الکترونیکی سنجیدند. طبق نتایج به دست آمده، نمرات آزمون هر دو گروه، پس از اتمام دوره بهبود یافته بود، اما گروه آزمون کسانی که از ویکی برای آموزش استفاده کرده بودند، عملکرد بهتری را نشان داد. همچنین، این گروه از نوع آموزش و فرایند بادگیری رضایت بیشتری داشتند.

کاربرد ویکی در آموزش توسعه منابع انسانی؛
_ ثبت کلیه مدارک و مستندات (فرم ها، دستورالعمل ها، آیین نامه ها و…) حوزه آموزش و بطور کلی منابع انسانی به منظور مطالعه کارکنان و دسترسی به آخرین نسخ موجود
_ درج آخرین دستاوردها و نوآوری های آموزش و به روزرسانی توسط کلیه کارکنان حوزه آموزش
_ ثبت موضوعی تجربیات کارکنان واظهار نظر کلیه کارکنان جهت مدیریت دانش و اطلاعات
_طراحی نظام پیشنهادات
_ درج آخرین اخبار و اطلاعات سازمانی با قابلیت ویرایش یا ایجاد کامنت
_ درج تقویم آموزشی یا امکان نظرسنجی در مورد برنامه های آموزشی مرتبط با مشاغل
_ نظرسنجی و ارزشیابی اولیه برنامه های آموزشی
_ نظرسنجی در خصوص اهداف رفتاری یا سرفصل های آموزشی برنامه های آموزشی
_ و..

مشاوران آموزش و بهسازی سازمانی
مشاوران آموزش و بهسازی سازمانی

مطالب مرتبط

دی ۱, ۱۳۹۹

مدل مشارکت کسب و کار کرک پاتریک (قسمت دوم: تأکید بر مسائل مهم هیئت منصفه)


ادامه مطلب
دی ۱, ۱۳۹۹

نحوه ایجاد تجربه دانشجویی خوب از طریق سیستم‌های یادگیری مجازی


ادامه مطلب
توسعه حرفه‌ای راهی ناهموار برای بقاء سازمان
آذر ۱۶, ۱۳۹۹

توسعه حرفه‌ای؛ راهی ناهموار برای بقاء سازمان


ادامه مطلب

دیدگاه ها بسته شده است

تماس با ما


با ما در تماس باشید.
INFO{at}HRTD.ir

8835 4601 21 98+
9309 685 912 98+

آدرس


تهران،
میدان ونک، بزرگراه حقانی، پلاک 40
ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.


«تمام حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به شرکت توسعه تعالی فرتاک است»