اصل سوم مدل کرک پاتریک: مشارکت کسب وکار برای رسیدن به بازگشت انتظارات به صورت مثبت، ضروری است.
شاید با بحث رها نکردن آموزش بعد از برگزاری و انتقال یادگیری به محیط کار، الگوهای آموزشی انتقال یادگیری به محیط کار مثل الگوی هالتون در ذهن نقش ببندد. اما نظر ضرورت توجه به این مهم در تکمیل فرآیند آموزش، اصل سوم پاتریک را بخودش اختصاص داده است.
مشارکت کسب وکار برای رسیدن به بازگشت انتظارات به صورت مثبت ضروری است.
پاتریک ضمن تأکید به اقدامات قبل و بعد از آموزش یادآور میشود که نقش متخصصان یادگیری انجام سطوح یک و دوم یا صرفاً بهانجام رساندن رویداد آموزشی بوده است، جایی است که متخصصان یادگیری بیشتر وقت خود را صرف آن میکنند.
با این وجود، ایجاد ROE مثبت، به یک برنامه اجرایی قوی در سطح سوم نیاز دارد. بنابراین، فراخوان شرکای کسب و کار، نه تنها برای کمک به شناسایی کم و کیف موفقیت برنامههای یادگیری، حیاتی است، بلکه برای طراحی یک تلاش مشترک در سراسر فرآیندهای یادگیری و عملکرد برای حداکثر رساندن نتایج، بسیار مهم است.
قبل از آموزش ، متخصصان یادگیری بایستی با سرپرستان و مدیران همکاری کنند تا شرکتکنندگان را برای آموزش آماده کنند. حتی نقش سرپرست یا مدیر بعد از آموزش بسیار مهمتر است. آنها افراد کلیدی هستند که دانش و مهارتهای تازه آموخته شده را از طریق پشتیبانی و پاسخگویی تقویت میکنند. درجه ای که این تقویت و مربیگری اتفاق می افتد مستقیماً با بهبود عملکرد و نتایج مثبت ارتباط دارد. (برگرفته از کتاب چهار سطح ارزشیابی آموزش (۲۰۱۶))
خالد میراحمدی