پلت فرم تجربه یادگیری (LXP)

LXP از هوش مصنوعی (AI) برای پیشنهاد محتوا به کاربران، از جمله مطالب وبلاگ اشخاص ثالث، مقالات، اسناد و ویدیوهای موجود در اینترنت استفاده میکند. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری شخصی شده را برای کاربران، بر اساس فعالیت گذشته، اهداف بیان شده یا سبک یادگیری استنباط شده، امکان پذیر می کند. LXP از یادگیری اجتماعی مبتنی بر همتا نیز پشتیبانی میکند و کاربران را با همتایان یا متخصصان به روشی شبیه به پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مرتبط میکند. از جمله امکاناتی که LXP برای کاربر فراهم می سازد، می توان به این موارد اشاره کرد:
- تولید محتوا: LXP از محتوای تولید شده توسط کاربر پشتیبانی می کند. کارمندان میتوانند از ویرایشگر WYSIWYG (آنچه میبینید همان چیزی است که دریافت میکنید) برای ایجاد پستها و درسهایی که میتواند شامل لینکها، تصاویر، ویدئوها و اسناد باشد، استفاده کنند. سایر کاربران می توانند نظرات خود را در مورد پست ها و درس ها بگویند و به آن ها امتیاز دهند.
- مدیریت محتوا: LXP خدمات یادگیری ماشین (Machine Learning) را برای انتخاب و سازماندهی هوشمند محتوای شخص ثالث در وب و ارائه توصیه های فردی به کاربران بکار می گیرد. علاوه بر این، کاربران هم می توانند محتوای مورد نظرشان را با همتایان خود به اشتراک بگذارند.
- توصیه ها و آموزش های مبتنی بر هوش مصنوعی: برخی از LXP ها می توانند محتوای آموزشی (مانند اسناد یا ویدیوها) را دریافت کنند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای پیگیری محتوای ارائه شده استفاده کنند. سپس هوش مصنوعی می تواند آموزش ها و توصیه هایی را متناسب با ویژگی های فراگیر ایجاد کند. برخی از LXP ها می توانند نیاز خاص یک کاربر را درک کنند و دقیقاً همان مورد را به او ارائه کنند. بطور مثال در یک فیلم، بجای آنکه فراگیر تمام آن را ببیند، آن را به سرعت به نقطه خاصی که مورد نیاز فراگیر است، جلو می برند.
- تجزیه و تحلیل: LXP دادههای فراگیران و روند یادگیری آن ها را جمعآوری و ذخیره میکند تا در داشبوردها و گزارشهایی که توسط کاربران نهایی و مدیران استفاده میشوند، نمایش دهند. همچنین داشبوردها به کارمندان کمک می کند تا پیشرفت خود را به سمت اهداف پیگیری کنند.
- چت بات ها (Chatbot): برخی از LXP ها چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می دهند که به صورت 24 ساعته در دسترس کاربران هستند. چت بات ها می توانند به کاربران در انجام وظایفشان کمک کنند و توصیه های هوشمندانه ای ارائه دهند. کاربران با تایپ پیام ها در چت باکس با چت بات ها تعامل می کنند.
- گیمیفیکیشن: LXP از گیمیفیکیشن یا مکانیزم های بازی برای تحریک، تعامل و رقابت (به عنوان مثال، تابلوهای امتیازات، نشان ها، دستاوردها و امتیازات ویژه) استفاده می کنند.
- ادغام با ارائه دهندگان آموزش الکترونیکی: LXP ها با ارائه دهندگان آموزش الکترونیکی رایگان و پولی، لینک می شوند و به کاربران امکان دسترسی به مطالب دوره از طریق پلتفرم هایی مانند Coursera، LinkedIn Learning و Udacity را می دهند.
در LMS، توالی دوره و مسیرهای یادگیری توسط مدیران تعیین می شود. درحالی که LXP یک تجربه یادگیری دموکراتیک را ارائه می کند و کاربران میتوانند کنترل کامل یادگیری خود را در دست بگیرند. آن ها می توانند اهداف و مسیرهای یادگیریشان را خودشان تعیین کنند. در حالی که LMS تجربه یادگیرندگان را به یک برنامه درسی تعریف شده محدود می کند.
آینده ی پلتفرم های تجربه یادگیری (LXP):
انتظار می رود پلتفرم های یادگیری دیجیتال مانند LMS و LXP برای موفقیت کسب و کارها در آینده بسیار مهم باشند. برخی از شرکت ها LXP و LMS را به طور همزمان بکار میبرند، در حالی که برخی LMS یا LXP انتخاب می کنند و دیگری را حذف می کنند. سازمان هایی که هیچ یک از پلتفرم ها را به کار نگرفته اند، باید ارزیابی کنند که این دو را چگونه بکار گیرند. طرفداران LXP معتقدند که آنها پلتفرم یادگیری آینده هستند.
منبع:TechTarget

درباره علی فاطمی صفت
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص آموزش و توسعه منابع انسانی در صنایع تولیدی و شبکه بانکی
نوشته های بیشتر از علی فاطمی صفت
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.