لوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانی
  • صفحه نخست
  • محتوای آموزشی
    • نیازسنجی آموزشی
    • طراحی آموزشی
    • اجرائیات آموزشی
    • ارزشیابی آموزشی
    • معرفی کتاب و مقالات
    • پادکست فرتاک
    • توسعه منابع انسانی
    • آموزش چندرسانه ای
  • توانمندی ها
    • آموزش و یادگیری منابع انسانی
    • توسعه منابع انسانی
    • استقرار ایزو های آموزشی
    • تولید محتوای آموزشی
    • آموزش و توسعه منابع انسانی ویژه مدارس
  • رویدادها و کارگاه ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های تسهیم دانش
  • درباره ما
    • درباره فرتاک
    • تجربیات
    • معرفی مشاورین

صلاحیت های یک منتور

  • صفحه نخست
  • آخرین مطالب
  • اجرائیات آموزشی
  • صلاحیت های یک منتور
فروردین ۲۳, ۱۴۰۰

منتورینگ فرایندی است که در آن یک فرد با تجربه (منتور)، اشخاص کم تجربه دیگر (منتی) را به منظور مدیریت نمودن یادگیری او ترغیب می نماید. به طریقی که فرد در کسب دانش جدید، مهارت و توانایی و ایجاد انگیزه مستمر برای انجام این کار، به خود متکی گردد.  در خصوص تعریف منتورینگ و تفاوت آن با مربی گری مقاله زیر را بخوانید.

عنوان مقاله: کوچنیگ و منتورینگ

در منتورینگ، منتور فردی با تجربه است که به منتی ارائه خدمت می کند. وی راهنمایی وفادار است و افرادیکه نیازمند کمک و راهنمایی هستند را هدایت می کند. منتورها فرصت های منحصر به فردی برای ارائه خدمات برای منتی ها فراهم می آورند. منتورها افردای علاقه مند و مشتاق به کمک به دیگران هستند. پژوهش های مختلفی ویژگی های مطلوب و مورد انتظار منتورها را گزارش کرده اند. اکثریت این پژوهش ها مطرح کرده اند که منتورها بایستی نوع دوست باشند. آنها مسئولیت بزرگی دارند، نه فقط تبدیل توانایی های منتی به آنچه که منتور می بیند و می خواهند منتی باشد، بلکه ایجاد اطمینان از اینکه این فعالیت ها همسو با علائق منتی ها باشد. منتورهایی که علائق منتی ها را نادیده می گیرند، منجر به شکست رابطه منتورینگ می شوند. منتورها بایستی صادق، امین و شنونده ای فعال باشند. صداقت مهمترین ویژگی های منتورهای تأثیرگذار است. شنونده فعالی بودن نیازمند آن است که منتور در طول جلسات همراه باشد و بر مسائلی که توسط منتی شناسایی شده است، تمرکز نماید و منتی را در جهت حل آن ها ترغیب نماید. از طریق شنیدن فعال، منتور همچنین تعیین هدف را برای منتی تسهیل می کند.

منتورهای خوب معمولاً دارای سطح قابل توجهی تجربه منتورینگ هستند و یک منتور با تجربه بودن، عاملی مهم در پیشرفت حرفه ای یک فرد است. منتورهای اثربخش دارای تجارب حرفه ای (از جمله شبکه همکاران) هستند که این تجارب توسعه منتی را تسهیل می بخشد و قادر به گوش کردن فعال و درک نیازهای منتی باشند و در جامعه علمی از موقعیت تثبیت شده مناسبی برخوردار باشند. دیگر ویژگی ها عبارتند از؛ در دسترس بودن و توانایی شناسایی و حمایت در توسعه زمینه ها و مهارت های بالقوه منتی ها.

شکل زیر نمایی از ویژگی های اصلی یک منتور را نمایش می دهد.

علی فاطمی صفت
علی فاطمی صفت
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص آموزش و توسعه منابع انسانی در صنایع تولیدی و شبکه بانکی

مطالب مرتبط

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

چارچوب ۴ مرحله ای برای ایجاد فرهنگ کوچینگ


ادامه مطلب
اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

۵ توصیه به مدیران برای کار کردن با نسل هزاره (Y)


ادامه مطلب
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

کوچینگ و بازخورد؛ دو مورد قدرتمندی که بهره وری و نگهداشت را تسریع می کند


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما


با ما در تماس باشید.
INFO{at}HRTD.ir

8835 4601 21 98+
9309 685 912 98+

آدرس


تهران،
میدان ونک، بزرگراه حقانی، پلاک 40
ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.


«تمام حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به شرکت توسعه تعالی فرتاک است»