لوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانی
  • صفحه نخست
  • محتوای آموزشی
    • نیازسنجی آموزشی
    • طراحی آموزشی
    • اجرائیات آموزشی
    • ارزشیابی آموزشی
    • معرفی کتاب و مقالات
    • پادکست فرتاک
    • توسعه منابع انسانی
    • آموزش چندرسانه ای
  • توانمندی ها
    • آموزش و یادگیری منابع انسانی
    • توسعه منابع انسانی
    • استقرار ایزو های آموزشی
    • تولید محتوای آموزشی
    • آموزش و توسعه منابع انسانی ویژه مدارس
  • رویدادها و کارگاه ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های تسهیم دانش
  • درباره ما
    • درباره فرتاک
    • تجربیات
    • معرفی مشاورین

ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش

  • صفحه نخست
  • آخرین مطالب
  • اجرائیات آموزشی
  • ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش:

در مطالب پیشین در خصوص منتورینگ و تفاوت آن با کوچینگ صحبت شد. همچنین مهمترین ویژگی های یک منتور در این مطلب اشاره شد. در این مقاله می خواهیم به مهمترین ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش اشاره کنیم.

بطور کلی یک برنامه منتورینگ دارای ویژگی های زیر می باشد؛

  1. برنامه دارای اهداف مشخص و روشنی باشد؛
  • اهداف و مقاصد مورد توافق عوامل دخیل در برنامه منتورینگ است.
  • اهداف و مقاصد همسو و سازگار با اهداف و فرهنگ سازمانی باشد.

۲. برنامه مورد حمایت مدیران ارشد سازمان باشد؛

  • برنامه از حمایت مستقیم مدیران برخوردار باشد.
  • مدیران ارشد حس مالکیت و تعلق نسبت به برنامه دارند.

۳. طراحی برنامه های منتورینگ شامل ویژگی ها و عناصر زیر است؛

  • وجود شروع و پایان رسمی برنامه برای هر منتی
  • صلاحیت های مشخص شده برای منتورها
  • مکانیزمی برای انطباق منتور ها و منتی ها
  • شناسایی منتور یا منتورها برای منتی ها
  • آموزش و توجیه منتورها و منتی ها
  • به رسمیت شناختن تلاش منتورها با اقداماتی چون ارتقاء، مشوق های مالی و جوایز
  • تبیین انتظارات منتورها و منتی ها (تبیین نتایج، مدت زمان و نوع استراتژی برای تحقق اهداف)
  • تعیین تعهدات طرفین نسبت به قرارداد منتورینگ
  • ایجاد فعالیت های گسترده تری در جهت حمایت از منتورها و منتی ها (فعالیت های آموزشی، مواد آموزشی، دستورالعمل های کاربردی)
  • برقراری جلسات منظم منتور و منتی
  • تدوین گانت چارت و برنامه زمانی

۴. برنامه منتورینگ بایستی مورد ارزشیابی قرار گیرد؛

  • حصول اطمینان از اینکه برنامه طبق طرح از پیش تعیین شده پیش رفته است.
  • ارزشیابی و سنجش برنامه  و میزان تحقق اهداف فردی منتی ها.

۵. شناسایی و تأمین منابع مورد نیاز؛

  • افراد (منتورها، منتی ها، تیم پشتیبانی)
  • فضا (برای جلسات و برنامه های آموزشی و …)
  • مواد آموزشی (پادکست، متن، فیلم، …)
  • هزینه های آموزشی (مستقیم و غیر مستقیم)

در ادامه به تفصیل هریک از موارد خواهیم پرداخت.

علی فاطمی صفت
علی فاطمی صفت
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص آموزش و توسعه منابع انسانی در صنایع تولیدی و شبکه بانکی

مطالب مرتبط

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

چارچوب ۴ مرحله ای برای ایجاد فرهنگ کوچینگ


ادامه مطلب
اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

۵ توصیه به مدیران برای کار کردن با نسل هزاره (Y)


ادامه مطلب
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

کوچینگ و بازخورد؛ دو مورد قدرتمندی که بهره وری و نگهداشت را تسریع می کند


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما


با ما در تماس باشید.
INFO{at}HRTD.ir

8835 4601 21 98+
9309 685 912 98+

آدرس


تهران،
میدان ونک، بزرگراه حقانی، پلاک 40
ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.


«تمام حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به شرکت توسعه تعالی فرتاک است»