ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش:
در مطالب پیشین در خصوص منتورینگ و تفاوت آن با کوچینگ صحبت شد. همچنین مهمترین ویژگی های یک منتور در این مطلب اشاره شد. در این مقاله می خواهیم به مهمترین ویژگی های یک برنامه منتورینگ اثربخش اشاره کنیم.
بطور کلی یک برنامه منتورینگ دارای ویژگی های زیر می باشد؛
- برنامه دارای اهداف مشخص و روشنی باشد؛
- اهداف و مقاصد مورد توافق عوامل دخیل در برنامه منتورینگ است.
- اهداف و مقاصد همسو و سازگار با اهداف و فرهنگ سازمانی باشد.
۲. برنامه مورد حمایت مدیران ارشد سازمان باشد؛
- برنامه از حمایت مستقیم مدیران برخوردار باشد.
- مدیران ارشد حس مالکیت و تعلق نسبت به برنامه دارند.
۳. طراحی برنامه های منتورینگ شامل ویژگی ها و عناصر زیر است؛
- وجود شروع و پایان رسمی برنامه برای هر منتی
- صلاحیت های مشخص شده برای منتورها
- مکانیزمی برای انطباق منتور ها و منتی ها
- شناسایی منتور یا منتورها برای منتی ها
- آموزش و توجیه منتورها و منتی ها
- به رسمیت شناختن تلاش منتورها با اقداماتی چون ارتقاء، مشوق های مالی و جوایز
- تبیین انتظارات منتورها و منتی ها (تبیین نتایج، مدت زمان و نوع استراتژی برای تحقق اهداف)
- تعیین تعهدات طرفین نسبت به قرارداد منتورینگ
- ایجاد فعالیت های گسترده تری در جهت حمایت از منتورها و منتی ها (فعالیت های آموزشی، مواد آموزشی، دستورالعمل های کاربردی)
- برقراری جلسات منظم منتور و منتی
- تدوین گانت چارت و برنامه زمانی
۴. برنامه منتورینگ بایستی مورد ارزشیابی قرار گیرد؛
- حصول اطمینان از اینکه برنامه طبق طرح از پیش تعیین شده پیش رفته است.
- ارزشیابی و سنجش برنامه و میزان تحقق اهداف فردی منتی ها.
۵. شناسایی و تأمین منابع مورد نیاز؛
- افراد (منتورها، منتی ها، تیم پشتیبانی)
- فضا (برای جلسات و برنامه های آموزشی و …)
- مواد آموزشی (پادکست، متن، فیلم، …)
- هزینه های آموزشی (مستقیم و غیر مستقیم)
در ادامه به تفصیل هریک از موارد خواهیم پرداخت.