لوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانی
  • صفحه نخست
  • محتوای آموزشی
    • نیازسنجی آموزشی
    • طراحی آموزشی
    • اجرائیات آموزشی
    • ارزشیابی آموزشی
    • معرفی کتاب و مقالات
    • پادکست فرتاک
  • توانمندی ها
    • آموزش و یادگیری منابع انسانی
    • توسعه منابع انسانی
    • استقرار ایزو های آموزشی
    • تولید محتوای آموزشی
    • پیاده سازی آموزش الکترونیک در سازمان ها و مدارس
  • رویدادها و کارگاه ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های تسهیم دانش
  • درباره ما
    • درباره فرتاک
    • تجربیات
    • معرفی مشاورین

مقاومت در برابر تغییر_۱

  • صفحه نخست
  • آخرین مطالب
  • اجرائیات آموزشی
  • مقاومت در برابر تغییر_۱
مهر ۷, ۱۳۹۹

(قسمت اول – محتواهای بی فایده)

نویسنده: مهدی حسین زاده

در طول سال ها کار در حوزه های مختلف آموزش, مدام این سوال ذهنم را به خودش مشغول کرده بود که چرا اکثر دوره های آموزشی اثربخشی لازم را ندارند و عموم شرکت کنندگان در دوره ها رغبت کافی برای حضور در کلاسهای رایگان آموزشی نشان نمی دهند!؟

برای پاسخ به این سوال سعی کردم با تمام ذینفعان آموزش (اعم از شرکت کنندگان، مجریان آموزش، مدیران سازمان و …) مصاحبه و عوامل این ناکامی را شناسایی کنم. آنچه در ادامه می خوانید نتیجه همین پژوهش کیفی غیر رسمی است.

عامل اول: عدم تناسب محتوای آموزشی با نیاز واقعی محیط کار

بسیاری از افرادی فراگیران دوره های آموزشی معتقدند که محتوای دوره ها گره ای از وظایف ایشان در محیط واقعی کار باز نمی کند. آنها عنوان می کنند در عمل نیازمند آموزش هایی هستند که عنوان آنها هیچگاه در میان دوره ها دیده نمی شود و به همین دلیل مجبور می شوند دانش و مهارت مورد نیاز خود را مبتنی بر تجربه و با آزمایش و خطا تجربه کسب کنند. اما حتی همین تجربه ها نیز هیچ گاه در کتب آموزشی جهت آموزش کارکنان جدید ثبت نمی‌شوند.

چرا اصرار بر تمرکز؟

حقیقتا مسئولین آموزش در سازمانهای مختلف چه اصراری بر متمرکز بودن آموزش دارند؟! (بدین صورت که محتوای آموزشی در مراکز ستادی تدوین و برای تدریس به نهاد های تابعه ابلاغ شود)؛ این کار نه تنها نتیجه مطلوبی به بار نخواهد آورد بلکه در اکثر دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و طولی شاهد نارضایتی کارکنان از محتوای نامناسب دوره ها خواهیم بود به نحوی که اکثر آنها اذعان دارند که محتوای دوره ها تکراری و کهنه است و یا اینکه محتوای آموزشی با نیازهای واقعی محیط کار سنخیت ندارد و در عمل این آموزشها با وجود هزینه های گزاف هیچ کاربردی ندارند.

راهکار چیست؟

آیا نباید با وضع سیاست‌های مناسب و پیش بینی انعطاف پذیری در اجرای ادوار آموزشی دست مدرسان را باز گذاشت تا ضمن تدوین محتوای آموزشی جدید و متناسب با نیازهای روز کارکنان، قوه خلاقیت و ابتکار آنها را نیز فعال کنیم؟ آیا بهتر نیست از ماهرترین کارکنان به عنوان مدرس استفاده کنیم و معیار تعیین مدرسان را صرفاً مدرک تحصیلی قرار ندهیم؟!
چه بسا کارکنانی در ادارات و سازمان‌های مختلف وجود دارند که علی‌رغم استعدادهای ذاتی فراوان فرصت تحصیل پیدا نکرده اند اما دارای تجارب ذی قیمتی هستند که باید از آنها بهره برداری کرد.

ادامه دارد…

دکتر مهدی حسین زاده
دکتر مهدی حسین زاده
دکتر مهدی حسین زاده، فارغ التحصیل دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه سمنان، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخذ کرده اند. در کنکور کارشناسی ارشد سال 89 رتبه 14 و در کنکور دکتری تخصصی سال 92 رتبه 31 را کسب نمودند. ایشان هم اکنون در دانشگاه های مختلف اطراف تهران مشغول تدریس بوده و مقالات علمی پژوهشی، ترویجی و نیز طرح های پژوهشی متعددی توسط ایشان انجام گرفته و در مجلات معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسیده است. دکتر حسین زاده در سال 95 به عنوان مدرس ممتاز سازمان عقیدتی سیاسی ناجا انتخاب شدند. کارگاه های آموزشی متعددی در زمینه روش ها و فنون تدریس توسط ایشان انجام شده است.

مطالب مرتبط

دی ۱, ۱۳۹۹

مدل مشارکت کسب و کار کرک پاتریک (قسمت دوم: تأکید بر مسائل مهم هیئت منصفه)


ادامه مطلب
دی ۱, ۱۳۹۹

نحوه ایجاد تجربه دانشجویی خوب از طریق سیستم‌های یادگیری مجازی


ادامه مطلب
آذر ۲۹, ۱۳۹۹

چک لیست ارزشیابی شرکت زامیاد ژاپن


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما


با ما در تماس باشید.
INFO{at}HRTD.ir

8835 4601 21 98+
9309 685 912 98+

آدرس


تهران،
میدان ونک، بزرگراه حقانی، پلاک 40
ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.


«تمام حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به شرکت توسعه تعالی فرتاک است»