لوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانیلوگو شرکت توسعه تعالی فرتاک آموزش منابع انسانی
  • صفحه نخست
  • محتوای آموزشی
    • نیازسنجی آموزشی
    • طراحی آموزشی
    • اجرائیات آموزشی
    • ارزشیابی آموزشی
    • معرفی کتاب و مقالات
    • پادکست فرتاک
    • توسعه منابع انسانی
  • توانمندی ها
    • آموزش و یادگیری منابع انسانی
    • توسعه منابع انسانی
    • استقرار ایزو های آموزشی
    • تولید محتوای آموزشی
    • آموزش و توسعه منابع انسانی ویژه مدارس
  • رویدادها و کارگاه ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های تسهیم دانش
  • درباره ما
    • درباره فرتاک
    • تجربیات
    • معرفی مشاورین

اصل دوم مدل کرک پاتریک؛ بازگشت انتظارات، شاخص نهایی ارزش است!

  • صفحه نخست
  • آخرین مطالب
  • ارزشیابی آموزشی
  • اصل دوم مدل کرک پاتریک؛ بازگشت انتظارات، شاخص نهایی ارزش است!
آبان ۱۵, ۱۳۹۹

هنگامی که مدیران و دست­ اندرکاران اجرایی یک سازمان، برنامه­ آموزشی جدیدی را درخواست می­ کنند، بسیاری از متخصصان یادگیری در بخش های خود انزوا پیشه کرده و به طراحی و توسعه برنامه های مقتضی اقدام می­ کنند. این در حالی است که احتمالاً نیازها به صورت مقطعی و گذرا سنجیده شده است. لذا به ندرت به درک سهم آموزش در عملکرد حین کار و نتایج  سطح چهار ختم می­ شود. اینجاست که اهمیت اصل دوم کرک پاتریک نمایان می­ شود؛

بازگشت انتظارات، شاخص نهایی ارزش است!

انتظارات ذی­نفعان، ارزشی را تعریف می کنند که متخصصان یادگیری مسئول ارائه آن هستند. متخصصان یادگیری بایستی سؤالات خود را از ذی ­نفعان به منظور تصریح نمودن و اصلاح انتظارات خود در تمام چهار سطح پاتریک، از شاخص­ های اصلی تا سطح چهار ( نتایج ) مطرح کنند.

تعیین شاخص های اصلی که بر اساس آن موفقیت یک برنامه­ سنجیده می شود طی یک فرآیند مذاکره به دست می­ آید که در آن متخصصان یادگیری متقاعد می ­شوند که انتظارات برای ذی­نفعان رضایت بخش است و دست یافتن به آن­ها با منابع موجود واقع بینانه است.

هنگامی که انتظارات ذینفع مشخص شد، پس از آن متخصصان یادگیری باید عبارت­ هایی را که معمولاً کلی هستند را به شاخص ­های اصلی قابل مشاهده و قابل اندازه گیری تبدیل کنند.

توافق پیرامون شاخص های اصلی در آغاز برنامه آموزشی، نیاز به تلاش­ های بعدی برای اثبات ارزش برنامه آموزشی را حذف می کند.­

از ابتدا قابل درک است که اگر اهداف مربوط به شاخص­ های اصلی برآورده شود، برنامه­ یادگیری موفقیت ­آمیز تلقی خواهد شد. (برگرفته از کتاب چهار سطح ارزشیابی آموزش (۲۰۱۶))

خالد میراحمدی
خالد میراحمدی
- کارشناسی ارشد آموزش و‌ بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی - مدرس و پژوهشگر دانشگاه و‌صنعت - مشاور آموزش و توسعه منابع انسانی سازمان ها

مطالب مرتبط

دی ۱, ۱۳۹۹

مدل مشارکت کسب و کار کرک پاتریک (قسمت دوم: تأکید بر مسائل مهم هیئت منصفه)


ادامه مطلب
آذر ۲۹, ۱۳۹۹

چک لیست ارزشیابی شرکت زامیاد ژاپن


ادامه مطلب
آذر ۲۶, ۱۳۹۹

بهبود عملکرد سیستم مدیریت یادگیری


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما


با ما در تماس باشید.
INFO{at}HRTD.ir

8835 4601 21 98+
9309 685 912 98+

آدرس


تهران،
میدان ونک، بزرگراه حقانی، پلاک 40
ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.


«تمام حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به شرکت توسعه تعالی فرتاک است»