انواع متخصص موضوعی (SMEs) و نحوه کار موثر با آنها


تهیه کننده: نرگس مصطفایی
حامی:فرتاک
منبع : elearningindustry.com
کار با SME ها: استراتژی ها برای هر نوع
اگر در حال خواندن این مقاله هستید، حتما قبلاً به اهمیت رابطه با متخصصان موضوعی (SME) اذعان کرده اید و احتمالاً از خود می پرسید که چگونه می توانید رابطه ای مناسب ایجاد کنید. خوب، همه چیز با شناخت متخصصان موضوعی (SME) شما شروع می شود.
به عنوان فردی که در رشته روانشناسی تحصیل کرده ام، به خوبی می دانم که دوست داریم افراد را در دسته بندی قرار دهیم، زیرا به ما کمک می کند تجربیات خود را با آنها سازماندهی کنیم. من از این به نفع خود استفاده کردم و با الهام از تئوری دلبستگی، متخصصین موضوعی (SME) را به ۳ نوع تقسیم کردم.
نوع مضطرب متخصصان موضوعی (SME) کسی است که از فناوری می ترسد یا نمی تواند مطالب خود را در قالب آموزش الکترونیکی تصور کند. آنها به هیچ وجه نمیخواهند متنهایشان تغییر کند، ترجیح میدهند شما آن را سالم بازی کنید و به اصول اولیه پایبند باشید: یک سخنرانی ویدیویی، مقداری متن روی یک اسلاید با یک تصویر زیبا، شاید کمی صدا.
اگر این نسبتا خسته کننده به نظر می رسد، به این دلیل است که اینطور است. و نه تنها برای زبان آموز، بلکه برای شما به عنوان یک توسعه دهنده.
اگر میخواهید در کنار یک متخصص موضوعی (SME) مضطرب یک دوره آموزشی مؤثر وهیجانانگیز ایجاد کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که میتوانید انجام دهید:
- به هر حال از شخصی کردن این موضوع اجتناب کنید . این در مورد ایجاد یک محصول با کیفیت است، و این باید هدف اصلی و متقابل شما باشد. بنابراین، از ایده های آنها انتقاد نکنید، آنها را به چالش بکشید.
- چشم انداز را برگردانید. به جای اینکه به متخصصان موضوعی (SME) بگویید چه چیزی خوب کار نمی کند و چرا، به آنها بگویید که ایده ای در مورد چگونگی بهتر کردن دوره دارید.
- گفتن بدون نمایش به سختی کار می کند، بنابراین برای ساختن نمونه های اولیه از انواع اصلی تعاملات وقت بگذارید. به این ترتیب به متخصص موضوعی (SME) نشان می دهید که فناوری آنقدرها وحشی و ترسناک نیست و شما به اندازه کافی صلاحیت دارید که آن را رام کنید. با این حال، خیلی جسور نباشید، زیرا این خطر را دارید که علیه شما کار کند.
- اگر همه موارد بالا را امتحان کردید اما فایده ای نداشت، یک چیز وجود دارد که تقریباً هرگز شکست نمی خورد: داده. از پیشنهادات خود با تحقیقات، مطالعات موردی یا منابع پشتیبانی کنید. به این ترتیب به سادگی به متخصصان موضوعی (SME) می گویید که از شما بزرگتر است.
متخصصان موضوعی (SME) اجتنابی سخت ترین کار برای کار با آن است زیرا همانطور که از عنوان نشان می دهد کمترین تمایل را برای مشارکت فعال در پروژه دارند. از خروجی آنها می توان فهمید که این برای آنها اولویت نیست. شاید آنها برخلاف میل خود به پروژه اختصاص داده شده اند، شاید فکر می کنند آموزش الکترونیکی به طور کلی بی فایده است. دلیل هر چه باشد، به نفع شما یا پروژه نخواهد بود.
چگونه از این وضعیت خارج می شوید؟ متأسفانه، برای تغییر اوضاع کار زیادی نمی توانید انجام دهید.
مگر اینکه مشتری تصمیم بگیرد یک متخصصان موضوعی (SME) دیگر را مسئول قرار دهد، تقریباً گزینه های زیر برای شما باقی می ماند:
- به عنوان یک “مترجم” عمل کنید. چند نسخه از آنچه را که فکر می کنید نکات اصلی و اهداف یادگیری هستند را یادداشت کنید و با آنها تأیید کنید.
- به طور منظم با متخصصان موضوعی (SME) در ارتباط باشید و بررسی کنید، اما وارد جزئیات نشوید. آنها بهعنوان شریک احساس احترام میکنند، اما فعالانه درگیر نیستند زیرا به هر حال نمیخواهند باشند.
نوع امن متخصصان موضوعی (SME) کسی است که بیشترین مشارکت را در پروژه دارد و شاید کار کردن با آن از همه لذت بخش تر باشد. به خاطر داشته باشید که این موضوع، کار با آنها را کم چالش نمی کند.
آنها میتوانند افکار خود را به خوبی روی کاغذ بیاورند، اما همچنین ایدههای بسیار خاص و گاهی عجیب و غریب در مورد اینکه چگونه باید در قالب آموزش الکترونیکی به نظر برسند، دارند. علاوه بر این، این نوع از SME ممکن است خیلی با فن آوری ماهر نباشد، اما وقتی با آن سروکار ندارند، احساس راحتی می کنند که محدودیت های آن را کنار بگذارند.
در شرایطی مانند این، برنامه ها برگردانده میشود و احتمالاً شما کسی هستید که عقب رانده میشود. از این فرصت برای توضیح و دفاع از استدلال های خود استفاده کنید.
کاری که می توانید برای اطمینان از همکاری بدون سردرد با این نوع متخصصان موضوعی (SME) انجام دهید این است که:
- انتظارات روشنی در مورد میزانی که می توانید ایده های آنها را به محتوای آموزش الکترونیکی «ترجمه کنید» تنظیم کنید.
- مرزهایی را ترسیم کنید که هر دو با آن موافق هستید و سعی کنید از آنها عبور نکنید. این شامل این میشود که اجازه ندهید ایدههای موقتی سرریز شوند و ضربالاجلها را به هم نریزند.
- تفاوت بین آموزش زنده توسط مربی و آموزش الکترونیکی را توضیح دهید و اینکه چرا برخی چیزها در آموزش الکترونیکی مانند جلسات حضوری کار نمی کنند.
- سوال بپرسید و اجازه دهید متخصصان موضوعی (SME) دلایل خود را در پشت یک پیشنهاد خاص توضیح دهد. این احتمال وجود دارد که آنها واقعاً به آن فکر نکرده باشند و فقط پس از اینکه آن را با صدای بلند گفتند متوجه شوند که این ایده بدی است.
این، تا حد زیادی، فهرست جامعی نیست و من مطمئن هستم که انواع و زیرشاخههای دیگر متخصصان موضوعی (SME) وجود دارد. اما با هر شرکت کوچک و متوسطی که در حال کار هستید، صبور باشید، سعی کنید خود را به جای آن ها قرار دهید، هرگز شخصی نشوید (زیرا یک حرفه ای واقعی هرگز این کار را نمی کند) و همیشه هدف نهایی را در ذهن داشته باشید: ایجاد بهترین تجربه آموزش الکترونیکی که ممکن است.
لینک مقاله:
https://elearningindustry.com/working-with-smes-subject-matter-experts-how
درباره نرگس مصطفایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت توسعه منابع انسانی دانشگاه تهران، کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی یکی از صنایع تولیدی
نوشته های بیشتر از نرگس مصطفاییمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تبادل اطلاعات، اخبار یا ایده ها در طول دوره اعمال یادگیری مبتنی بر شایستگی
پیوند منابع شایستگی و شاخص های رفتاری برای کسب نتایج موفقیت آمیز
شایستگی قدرت استفاده از دانش، مهارت و تواناییهایی است که سبب موفقیت فردی و سازمانی میشود. جستجوی منابعی که به طور خاص با شاخص های رفتاری هر شایستگی مرتبط باشد، ممکن است نسبت به شرح شایستگی های عمومی مفیدتر باشد.
دیدگاهتان را بنویسید